Tijdig leveren: een kwestie van samenwerking
“Hoe houden we logistiek betaalbaar?”
V.l.n.r.: Ruud van Bijnen (Directeur van Bijnen Logistics & logistiek partner van B+M), Jan Kasius (Hoofd Logistiek & Inkoop B+M) en Cor-Albert Bos (Directeur Bos Dynamics & logistiek partner van B+M).
Als klant van Baustoff +Metall mag je 100% snelheid, service en flexibiliteit verwachten. Samen met de externe transportbedrijven Van Bijnen en Bos Dynamics, spannen onze logistieke specialisten zich dagelijks maximaal in om bouwplaatsen tijdig van materialen te voorzien. Toch is er nog ruimte voor verbetering. Hoe kunnen we zorgen voor een vloeiende transportketen, zodat het niet stilvalt op de bouwplaats? En wat kun je als afbouwbedrijf zélf doen om vertraging te voorkomen? Transportexperts Jan Kasius, Ruud van Bijnen en Cor-Albert Bos gingen met elkaar in gesprek.
Dagelijks verwerken de logistieke medewerkers van Baustoff + Metall tientallen spoedbestellingen. Er kan tot 14:00 uur worden besteld, de vroegste levering vindt plaats om 07:00 de volgende ochtend. En dat is steevast een uitdaging, ondanks de grote vloot vrachtwagens. Cor-Albert Bos, eigenaar van Bos Dynamics: “Gezien de hoge druk waaronder afbouwbedrijven momenteel werken, is snelle en correcte levering van materialen cruciaal. Een deel van de bestellingen is ook echt direct nodig; zijn we niet op tijd, dan staan afbouwers letterlijk met lege handen. Maar het gebeurt ook regelmatig dat de werklui er zelf nog niet zijn. ‘We komen vanmiddag, zet daar maar neer’ is dan de boodschap. Dat zet ons logistieke apparaat onnodig onder druk. En benadeelt bedrijven die wél om 07:00 uur willen beginnen.”
“Rijden met halfvolle vrachtwagens is funest voor de logistieke keten. Alleen als we slim vooruit kunnen plannen, kunnen we gezonde prijzen blijven hanteren”
Overal op tijd zijn
Jan Kasius, logistiek manager bij Baustoff + Metall, ziet regelmatig waar het knelt: “Door de hoge werkdruk en een tekort aan personeel is er niet altijd een compleet overzicht van de benodigde materialen en de concrete planning voor de volgende dag. Ik schat dat ongeveer 40% van de vroege leveringen eigenlijk ook later op de dag geleverd kan worden. Als we dat percentage daadwerkelijk konden verschuiven, zouden we veel makkelijker overal op tijd zijn.” Ruud van Bijnen ziet nog een oorzaak: “Bouwplatforms worden kleiner, dus men kan steeds minder materialen kwijt. Klanten bestellen dus steeds voor één of anderhalve dag. Des te belangrijker is het dat alle schakels goed op elkaar aansluiten. Want alleen als we slim vooruit kunnen plannen, kunnen we de prijzen laag houden.”
Hoe kunnen afbouwbedrijven de logistieke keten versoepelen?
- Plan projectbestellingen ruim van tevoren, samen met de logistieke experts van Baustoff+Metall. Slim plannen zorgt voor rust op de bouw én voor lagere kosten voor tijdsleveringen.
- Probeer bestellingen na 11:00 uur te plannen. Dit bespaart je toeslag en geeft onze transporteurs de kans om een haalbare planning op te stellen.
- Toch een tijdslevering nodig? Kies niet automatisch de vroegst mogelijke tijd, maar stem de uiterste levertijd nauwkeurig af. Zo voorkom je onnodige kosten en belasting van het milieu.
- Een levering nodig op een lastig bereikbare plek? Geef dit duidelijk aan bij onze logistieke medewerkers, zodat zij ruim genoeg kunnen plannen
Kwetsbare transportsector
Voor alle drie de heren is logistieke perfectie prioriteit nummer één. Mede daardoor groeit Baustoff+Metall de laatste jaren enorm. Het streven is om concurrerend én betaalbaar te blijven en de goede relaties met afbouwbedrijven te behouden. Tegelijkertijd nemen de kosten van logistiek door de grote vraag naar tijdsleveringen (momenteel maar liefst 65% van alle leveringen van B+M) flink toe. “Dat is best een puzzel”, aldus Ruud van Bijnen. Onze transportsector is nu eenmaal kwetsbaar, met hoge personeelstekorten en stijgende brandstofprijzen. Bovendien staat verkeer op de Nederlandse wegen om het minste of geringste muurvast. Vooral in binnensteden. Cor-Albert Bos beaamt dit: “We moeten enorm strak plannen om alle vroege leveringen te halen. Is een chauffeur op één adres te laat door onvoorziene omstandigheden, dan haalt hij dat de rest van de dag onmogelijk meer in. Zeker als we in binnensteden moeten leveren met kooiapen, in smalle straten. Dat kost nu eenmaal meer tijd.”
Met welke ontwikkelingen zijn wij bezig om de druk te verlagen?
- Door middel van digitale toepassingen worden de logistieke systemen beter op elkaar afgestemd.
- Google Streetview inzetten om de haalbaarheid van binnenstedelijke leveringen nauwkeurig te plannen.
- Signaleren van problemen onderweg met behulp van een Transport Management Systeem
- Het aanstellen van een hoofd planning voor elke vestiging om de routes zo strak mogelijk in te richten.
Voorkomen is beter dan genezen
Het beheersen van de logistieke kosten is ook het streven van Jan Kasius. De belangrijkste regel daarbij is logische routes rijden met volle wagens. “Kriskras door provincies rijden met halfvolle trailers kost enorm veel geld. De toeslag die we voor tijdsleveringen rekenen is dan niet toereikend. Toch gebeurt dit door de vele tijdsleveringen helaas met regelmaat. Als we echter alle leveringen logisch kunnen verspreiden over de dag en in één bezorggebied, zouden we helemaal geen toeslag hoeven rekenen. Betaalbare logistiek begint dus bij de afbouwer zelf.”
Efficiënte routes resulteren bovendien in veel minder CO2-uitstoot. In deze tijd van steeds strengere emissienormen wordt dit in toenemende mate belangrijker. Jan: “De transportsector komt hierdoor extra onder druk te staan. En tja, als de overheid zich ermee gaat bemoeien, kost het onherroepelijk geld. Voorkomen is dus beter dan genezen: als wij samen met onze afbouwers en transporteurs een gezonde logistieke keten kunnen vormen, kunnen we onszelf veel zorgen besparen en het prijsniveau zo lang mogelijk gelijk houden.”